Cushioncraft CC5
Ciekawa konstrukcja, jeden egzemplarz
Cushioncraft Ltd. wyprodukowało tylko jeden egzemplarz tego poduszkowca. Szkoda, ponieważ była to bardzo ciekawa konstrukcja. Pierwszą ciekawostką w jego konstrukcji był napęd. Powietrze było wytwarzane przez cztery wentylatory promieniowe z łopatkami zakrzywionymi do tyłu. Dwa przednie wentylatory zapewniały wypełnienie poduszki i uniesienie konstrukcji, dwa tylne zapewniały ciąg dla poduszkowca.

Na tym nie koniec konstrukcyjnych smaczków. Dwie klapy umieszczone nad tylnymi wentylatorami zapewniały również wytworzenie ciągu wstecznego, co przy ich niezależnym sterowaniu i połączeniu z wieloelementowym usterzeniem tylego wylotu powietrza dawało większe możliwości sterowania poduszkowcem.

Pierwszy lot Cushioncraft CC5 odbył się 24 marca 1966 roku. W tym samym roku jesienią zakończono badania nad tym jednym egzemplarzem poduszkowca z powodu wypadku z jego udziałem. Cushioncraft Ltd. nie kontynuowało projektu, a szkoda.

Opis nieniejszy oparłem na zdjęciach zamieszczonych w Flight International z 1966 roku, który posiadam oraz materiałach znalezionych w necie.
Zapraszam do obejrzenia również filmowej roli tego poduszkowca w duecie z większym SR.N6 (Winchester). Film jest umieszczony na YouTube i zawiera fragment filmu „Murderers’ Row” (link do wpisu). Znalazłem jeszcze film z Brytyjskiej Kroniki filmowej: pierwszy film z udziałem CC2 (22 luty 1966) – Isle of Wight, Wielka Brytania:
Dane techniczne CC5 Cushioncraft
- długość – 8,84 m (29 ft) bez fartuchów
- długość – 9,25 m (30 ft 4 in) z fartuchami
- szerokość – 4,62 m (15 ft 2 in) bez fartuchów
- szerokość – 4,72 m (15 ft 6 in) z fartuchami
- wysokość – 2,34 m (7 ft 8 in)
- wysokość w stanie spoczynku – 1,73 m (5 ft 8 in)
- głębokość poduszki: 0,61 m (2 ft)
- masa własna: 1451 kg (3200 lb)
- masa poduszkowca z pasażerami: 1905 kg (4200 lb)
- masa maksymalna: 2041 kg (4500 lb)
Osiągi CC5
- prędkości 40 węzłów ≈ 75 km/h (na spokojnej wodzie)
- nierówności terenu do 2 stóp ≈ 60 cm
- maksymalna wysokości fali 4 stopy ≈ 120 cm
Stateczniki tylne
Skomplikowana konstrukcja sterowania ciągiem poziomym jest przedstawiona na rysunku poniżej.