JAK DZIAŁA PODUSZKOWIEC

Jak działa poduszkowiec?
Poduszkowiec jest nieskomplikowanym w budowie pojazdem, unoszącym się nad podłożem na poduszce powietrznej utworzonej przez wentylator. Poduszka powietrzna tworzy się między kadłubem poduszkowca a podłożem i jest utrzymywana przez specjalny fartuch, wykonany z tkaniny powlekanej tworzywem sztucznym. Brak bezpośredniego kontaktu z podłożem sprawia, że praktycznie nie ma tarcia między samym poduszkowcem a powierzchnią, po której się porusza. Przypomina to jazdę samochodem po lodzie.

Poduszkowiec unosi się ok. 20 cm nad podłożem, przy tym bez znaczenia pozostaje rodzaj podłoża, po którym się porusza. Możliwa jest jazda tak po ziemi czy asfalcie, jak i po wodzie, na której poduszkowiec porusza się sprawniej od skutera wodnego. Brak kontaktu z podłożem umożliwia jazdę pod terenie podmokłym lub bagnistym, a także na lodzie. Z tego względu poduszkowiec idealnie nadaje się na pojazd ratowniczy lub patrolowy. Jednocześnie – z uwagi na własną wyporność – poduszkowiec jest niezatapialny.

Poduszkowiec porusza się dzięki ciągowi powietrza wytworzonemu przez potężny wentylator napędzający. Do napędu takiego pojazdu – ze względu na znikome siły tarcia – nie trzeba dużej energii. Zastosowanie silników lotniczych zapewnia poduszkowcom fantastyczne osiągi – wysoką prędkość, sięgającą nawet 140 km/h oraz niesamowie przyspieszenie, które w sportowych modelach może wynosić – od 0 do 100 km/h – nawet 4 sek.

Kierowanie odbywa się za pomocą sterów typu lotniczego (budową przypominają one pionowe stateczniki samolotu) umieszczonych bezpośrednio za wentylatorem oraz przy pomocy balansu ciałem kierującego. Możliwe jest wykonywanie niesamowitych ewolucji – nie tylko wykonywanie obrotów o 360 stopni, ale – dzięki umiejętnemu kierowaniu pojazdem i operowaniu dźwignią gazu (poduszkowiec nie posiada skrzyni biegów – przyspieszanie odbywa się poprzez zwiększenie dopływu paliwa do silnika za pomocą dźwigni lub manetki gazu) – także wykonywanie skoków. Zdjęcie zamieszczone poniżej przedstawia usterzenie poduszkowca używanego przez Pawła Rogowskiego.

 

 

Warto zwrócić uwagę na fakt, że poduszkowiec nie posiada hamulców – hamowanie pojazdem odbywa się poprzez odjęcie „gazu” i zwolnienie pracy silnika napędzającego.

Istnieje wiele typów poduszkowców – różnice w budowie wynikają z zastosowania odmiennych rozwiązań konstrukcyjnych napędu, jak i z przeznaczenia pojazdu (sportowe, ratunkowe i in.). Z reguły stosowany jest jeden wentylator, który napędza poduszkowiec i jednocześnie – za pośrednictwem rozdzielacza strumienia powietrza – wytwarza poduszkę powietrzną. Inny typ konstrukcji zakłada zastosowanie dwóch wentylatorów – jednego wytwarzającego ciąg powietrza napędzający poduszkowiec, i drugiego – służącego wyłącznie do wytworzenia poduszki powietrznej.

Schemat konstrukcyjny poduszkowca, którego budowa oparta jest o zastosowanie jednego wentylatora i rozdzielacza strumienia powietrza przedstawiamy na poniższych rysunkach.

 

 

 

 

Schematy opracow. na podst. materiałów The Hovercraft Club of Great Britain